Mormor Maja.

Jag är lik min mamma. Mamma är i sin tur väldigt lik sin mamma, som är lik sin mamma. Sen vet jag inte mer, för jag har aldrig träffat min mormors mormor. Mamma brukar ofta säga att jag har mitt framtida utseende klart för mig, man kan se utvecklingen i våra fyra generationer.

 

Det är dock skillnad på hur vi är som personer. Inte bara för att vi är i olika åldrar. Mamma är intelligent, kreativ, logisk. Mormor är som en mormor ska vara. Tar hand om folk, gillar att mata en tills man verkligen säger att Jag exploderar snart. Hon klagar på hur folk är nuförtiden. Hon gullar med mig.

 

Min mormors mor, som alltid har hetat Mormor Maja, är precis som sån gammal inte brukar vara. I veckan fyllde hon 91 år, och jag och mamma for för att gratta henne i det Gröna Huset med Trapphiss. Hon bor själv sen Morfar Hilding dog för flera år sen. Hon stiger upp halv fem på morgonen för att baka och hon älskar att skotta snö. En gång när hennes granne började skotta hennes gård gick hon och sa åt honom att låta bli hennes snö, den skulle hon för tusan skotta själv. Hon har sån otrolig humor, hon bara skrattar och ler åt allt, driver med en, och hennes hus kommer alltid vara huset där jag såg dunderklumpen för första gången. Hon klättrar på stegar för att tvätta fönstrena. Hon funderade någon gång runt sin 90årsdag om hon skulle köpa en flagga som höll i 10 eller 20 år.

 

jag uppskattar det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0